De zwaarte van ontspanning


“Ontspan, ontspan het lichaam.” Ik hoor mezelf dit regelmatig zeggen in de les. Ieder die ingegeven door een gespannen lijf en stress naar een Qigong les komt wil niets liever. Ontspanning voelen. 
Ontspan. Het woord zelf klinkt niet uitnodigend, het herinnert je aan spanning. “Relax the body”, de Engelse versie klinkt net iets fijner. Toen ik zelf, in de vorige eeuw, begon met Qigong wist mijn lichaam niet waar dit over ging. 
Ik moest het leren, leren hoe een ontspannen lichaam voelt. Leren wat ik zelf moest doen om dit voor elkaar te krijgen. Liever gezegd wat ik vooral niet meer moest doen om de spanning op te wekken. 
Hoe dan? Hoe ontspan je een lichaam dat eigenlijk nog niet weet hoe dat moet. Hoe weet je of je het bereikt hebt? Mijn hondje Lotus kon dit destijds perfect aan mij uitleggen, een wijs beestje. 
Ontspannen is jezelf zwaar maken. Wanneer Lotus ergens niet naar toe wilde, legde ze zichzelf op de grond en maakte haar hele lichaam zwaar. Dan probeerde ik haar op te tillen, wat met moeite lukte en zo kon ze blijven waar zij zelf graag wilde zijn. 
Lotus was een vrij klein hondje van nog geen 10 kilo, maar in ontspannen toestand voelde ze zo zwaar als 20 kilo. Zo doe je dat dus. Je laat al je spieren los en je laat de zwaartekracht het werk doen. 
De energie van moeder aarde, of beter de aantrekkingskracht van moeder aarde brengt je dichter bij haar. Ze helpt je met aarding. Onze aarde is de meest stabiele hechtingsfiguur die er is, ze is er altijd, ze draagt je. Om een of andere reden gaan we snel richting de hemel. Ook een stabiele factor, maar het voelt doorgaans minder stevig. 
Laten we eens nader kijken naar spanning : 
Spanning betekent, in deze context, dat je in je lichaam teveel spieren aanspant. Spieren die je aanspant omdat je ergens aan denkt of iets onprettigs voelt. Dit kunnen we voor best een lange tijd volhouden, jaren met gemak. 
Het gevolg :  je voelt stress en ongemak. Je voelt je helemaal niet geaard. Het lichaam geeft signalen aan de hersenen af dat je jezelf tegen de zwaartekracht in omhoog aan het houden bent. En vaak weten we niet eens meer waarom.
Vaak kunnen we niet meer herinneren hoe het voelt om dit niet te doen. En dan gaan we op zoek naar methodes om het ongemak uit het lichaam te krijgen. Bij het oefenen van Qigong leer je om de spanning los te laten. 
Je leert hoe  je je lichaam heerlijk veel zwaarder en meer geaard kunt laten voelen. Je leert de gedachtes en emoties los te laten die ervoor zorgen dat je jezelf teveel naar de hemel richt. 
Verdeel je energie wijs, maak je zwaar, laat de energie van moeder aarde je helpen om je spieren en de spanning in je lichaam los te laten. Enjoy!

Populair

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

30 Redenen om Qigong te oefenen, en waarom mijn lessen anders zijn.

Gelukkig

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up deel 1, 2 en 3

Being in balance with your environment. (Taoism, story from R. Wilhelm, early 20th century)

2. Hoe werkt een Tarot consult? Vraag en antwoord

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.