Lockdown stress? Los het op! Voel je emotioneel vrij en in balans

Voorlopig leven we in een lockdown, de zwaarste in Nederland in 2020. Mijn agenda toont enkel doorgeschrapte activiteiten. Een maand van rust en bezinning lonkt aan de horizon. 

Ik vind het aanlokkelijk, mijn binnenwerelden verkennen, altijd leerzaam en het brengt me dichter bij het gevoel van vrij zijn. Vrij zijn we nu collectief, vrij van een hele hoop buiten-jezelfse-activiteiten en omgevingen. We gaan naar binnen. 

Laten we onze innerlijke moeder te voorschijn roepen en haar ons laten helpen in deze tijden.

Het moeder arche-type
Binnen de Jungiaanse of diepte-psychologie spreken van het moeder-archetype. Een symbolisch beeld dat ieder mens op aarde in zich draagt. Na je geboorte vervult jouw moeder zo goed als ze kan al je wensen. Langzaamaan leer je dit zelf en van binnenuit te doen, je ontwikkelt een innerlijke moeder, een deel van jou wat voor jou zorgt. 

Deze tijd van lockdown vraagt om meer tijd dan ooit met jezelf door te brengen. Om goed voor jezelf te zorgen. Nu we buitenshuis bijna niets meer mogen, moeten we zelf onze verlangens en behoeften gaan vervullen. We moeten zelf aan onze eigen emotionele behoeften tegemoet komen. We hebben geen keus. 

Dus daar gaan we. Ik heb de grootste emotionele problemen op een rijtje gezet en daarbij oefeningen gezet hoe jij jezelf kunt helpen om in tijden van stress je rustig en vrij te voelen.

1. Verlangen naar hoe het was.
Dit doen we graag, ook zonder Corona. Ons geheugen is zo ingericht dat het, zodra we terugdenken aan een moment dat we fijn vonden, meteen alle eromheen hangende negatieve ervaringen uitwist en enkel die ene geweldige gebeurtenis + gevoel overeind blijft…. en die willen we terug! We willen dat gevoel weer voelen omdat zoals we ons nu voelen niet fijn is. We verlangen terug.

Nu met de huidige maatregelen is het een goede oefening om te stoppen met verlangen naar toen en je in dit moment op deze plaats fijn te voelen met jezelf. En als je eigen gevoel je niet aanstaat om daar verandering in te brengen. 

Doen : Stel vast dat je aan het verlangen bent. Verlangen naar iets wat er nu niet is. Stel jezelf de vraag? Hoe voel ik me echt op dit moment? Wat heb ik nodig? Wat kan ik (dus niet een ander) aan mezelf geven om mezelf te doen stoppen met verlangen?

Denk aan het Boeddhisme : Verlangen is gekoppelt aan hechten. Hechten is het grootste lijden wat een mens zichzelf kan aandoen.

2. Missen van andere mensen.
We zijn allemaal in energie met elkaar verbonden. Ook als de andere mensen niet fysiek bij jou in de kamer zitten bestaan ze nog steeds. In je geheugen bestaan ze, in de foto's op je telefoon. Je bent in gedachten bij ze. Je mist aandacht van de ander, maar bedenk dat de ander ook aandacht van jou mist op dit moment, maak contact! Zend uit, stuur zelf aandacht uit naar anderen. Draai je gevoelens van missen om in geven.

Doen : Bel, app, sms, stuur een kaart, laat de ander weten dat je aan haar/hem denkt. Maak energetisch contact. Ga zitten op je kussen sluit je ogen en verbeeld je dat je contact maakt met die ander. Stuur diegene Qi, energie, vreugde en liefde. De ander zal blij zijn me je energetisch cadeau. 

3. Missen van fysiek contact met andere mensen.
We missen knuffelen, zoenen, vrijen en wat nog niet meer. Hoe los je dat op met jezelf? Hoe zorg je dat je zelf fijn voelt in je lichaam? Je hoeft niet meteen met je zelf een sexleven op te bouwen, dat is ieder voor zich. Wel kun je activiteiten ondernemen die het lichaam gevoelens van geborgenheid en veiligheid geven.  Warmte, fysiek contact, het geeft rust het helpt angstige gevoelens afvloeien, het voelen van de hartslag van de ander geeft fysiek rust. Maar hoe doe je dit als je alleen bent?

Doen : Creëer gevoelens van geborgenheid, warmte en veiligheid in je lichaam. Ga in bad, kruip onder warme dekens, maakt de sfeer in de kamer fijn. Zorg voor kaarslicht, lichte muziek en een fijne geur. Zorg dat je omgeving precies zo voelt zoals als jouw lichaam en zintuigen het prettig vinden. Misschien even een zoektocht, maar het is het meer dan waard.

4. Missen van dingen doen die je leuk vindt en je ontspanning geven. 
Ja, je zult nieuwe dingen moeten gaan verzinnen. Blijven verlangen naar dat festival of cafe dat opengaat om jou te voorzien van de ervaring die je graag wilt geeft enkel stress. Je mist iets, ok, probeer voor jezelf op te schrijven wat het precies is wat je in jezelf mist... wat mis je vanbinnen, welk gevoel is dat? 

Doen : Teken, beschrijf voor jezelf wat je precies mist aan de activiteiten die je nu niet meer kunt doen. Ga met jezelf in gesprek op welke manier jij zelf dit gevoel bij jezelf kunt oproepen. Een hele taak en makkelijker ingetikt op een blog dan daadwerkelijk gedaan. Maar je zult wel moeten en het levert hele mooie gesprekken op, je leert jezelf beter kennen. 

5. Bang zijn
Je bang voelen als er een levensbedreigend virus jouw kant op komt is heel gewoon. Angstige gevoelens zijn de rode vlaggen in je systeem die vertellen dat er iets aan de hand is. We zijn in gevaar besmet te raken en om dat te voorkomen is bang zijn een hulpmiddel om ons eraan te herinneren voorzichtig te zijn. Maar wat te doen als je superbang bent, de stress te hoog oploopt en je niet meer weet hoe jezelf rustig te krijgen? 

Doen : Voel, voel goed hoe je je voelt. Voel je angst, voel je spanning in je lichaam? Het maakt niet uit of je weet waar je bang voor bent, verklaren en uitleggen is niet nodig. Het gaat erom wat je voelt en wat je doet met dat gevoel. Wat doe je om jezelf tot rust te brengen? 
Verbeeld je dat een kind van vijf jaar bang is, en je staat tegenover haar. Wat doe je? Je troost, je stelt gerust met je non-verbale gedrag, je omarmt, biedt veiligheid en geborgenheid. Doe dit nu ook met jezelf. Geef jezelf op de manieren die bij jou passen geborgen en veiligheid, stel jezelf gerust. 

Oefen geduld.
De weg naar binnen is een prachtige weg, vol ontdekkingen. Ontmoet je innerlijke moeder en kies voor het heerlijke gevoel van vrijheid en balans.

ps. Laat oordelen en uitleggen weg. Zover ik weet heb ik nooit gevoelens zien verdwijnen na een intellectuele afstandelijke uitleg of afkeuring ;-)



Popular posts from this blog

Qi-veld 8 verses Zhineng Qigong

Intenties en heling