Een wandeling naar innerlijke rust


Ik wandel in het bos, een fijn bos bij mij in de buurt. Omringt door duizenden blue-bells, blauwe hyacintachtigen, die als een blauw kleed tussen de bomen de nieuwe blaadjes aanmoedigen om tevoorschijn te komen. De lente komt eraan. 

Ja dit verhaal stamt uit de lente van dit jaar.  Het duurde even om het uit te schrijven. Soms is dat zo.


Terug naar het bos, een wandeling in sprookjessferen, geen mens te zien. Alleen ik, de bomen en de blauwe gloed. Of toch niet helemaal alleen. De boodschappen die ik vanmiddag moet gaan doen, de sessies die ik vandaag ga geven, de studie-dingen ik nog af moet maken, de administratie…


De gedachten buitelen over elkaar heen om aandacht. Ik voel de drukte in mijn hoofd en spanning in mijn lichaam opkomen.


Mijn hoofd is volgestroomd met mijn eindeloze to-do-lijst en agenda, de bomen en hyacinten verbleken, to do’s bepalen mijn beeld. Spieren spannen zich alvast aan, klaar om alle gedachten in activiteiten om te zetten. 


Stop, dit is niet de bedoeling. 


Geen enkele gedachte gaat meer over de bos situatie waarin ik nu ben. En de spanning die ik in mijn lichaam voel is ook al helemaal niet nodig voor deze wandeling. Sterker nog, de spanning en gedachten verpesten mijn wandeling en  innerlijke rust.


Ik laat de to-do-lijst los, en maak mijn hoofd leeg. Qigong technieken zet ik hiervoor in. 


De gedachten trekken zich terug, naar huis, waar ze op me wachten verzekeren ze me, dat dan weer wel. Een leeg en rustig hoofd, ik laat de natuur om mij heen spiegelen in op het white-board in mijn hoofd. De blauwe pracht, bomen en lenten vullen mijn hoofd.  


De spanning in mijn lichaam zoekt vergeefs naar gedachten om zich aan vast te klampen, voor een reden tot bestaan. Helaas de voedselbron is naar huis. De spanning geeft het op en verdwijnt de aarde in. Rust, innerlijk en fysiek neemt  de rust weer bezit van mij.


Innerlijke rust creƫren, belangrijk voor de gezondheid.

Belangrijk om de Tao te voelen.


“Maak het hoofd leeg van gedachten, laat het hart tot rust komen.” - Tao Te Tjing 


Qigong workshops - ww.ardite.org

Popular posts from this blog

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

Moe, piekeren, gewichtstoename? Mogelijk heeft je milt hulp nodig. Zo doe je dat volgens de Chinese geneeskunde met moxa.

Being in balance with your environment. (Taoism, story from R. Wilhelm, early 20th century)