30 Redenen om Qigong te oefenen, en waarom mijn lessen anders zijn.


Al vanaf dat ik kind ben kan ik de Qi zien, in mensen, dieren, de natuur en al wat bezield is. Als ik lesgeef in Qigong kan ik de Qi-stroom bij de leerlingen zien. Dit maakt mijn lessen anders. 

Inmiddels geef ik al meer dan 20 jaar les en doordat ik de Qi kan zien, precies kan zien bij de ander waar de Qi niet goed stroomt, en mijn instructies en oefeningen daarop aanpassen. 

20 jaar en meer dan 300 leerlingen hebben me veel geleerd over de westerse mens die Qigong gaat doen. Wat heeft een westers mens nodig bij Qigong en wat vinden wij fijn? Met welke klachten gaan wij in het westen op Qigong? Welke oefeningen vinden wij fijn en ook wat vinden wij niet fijn.

Drie belangrijke motivaties om in China al 5000 jaar Qigong te oefenen.

In China, doe je Qigong om gezond te blijven, om ziekte te voorkomen en hoge ziekenhuiskosten uit te sparen. Dat kan een goede motivatie zijn. In het westen zie ik deze preventieve levensverlengende motivatie niet zo vaak. 

Of je bent al ziek en de reguliere westerse gezondheidszorg kan je niet meer helpen. In China weten ze al heel lang dat met name de medische Qigong wonderen kan verrichten. In het westen zie ik dit soms. 

Of je vind zelfcultivatie een belangrijk goed, een Taoistische weg naar verstilling, rust en een worden met de Tao. In het westen kennen wij dit eigenlijk niet.

Het oefenen zelf

Een uurtje oefenen vinden wij al genoeg, liever minder. In China wordt uren geoefend, en oefeningen zeer lang volgehouden. Wij vinden dit saai, verlangen naar afwisseling en hebben weinig tijd.

Dus in mijn lessen heb ik de oefeningen aangepast aan ons westers hoeveelheid geduld en doorzettingsvermogen. Afwisseling, veel uitleg en veel aanwijzingen. In China hebben ze dat minder nodig, daar wordt meer van binnenuit geoefend en goed gekeken naar de leraar of meester. 

Die weg naar binnen daar gaat het uiteindelijk om, als wij in het westen starten met snappen, denken, het goed willen doen, dan maken we eigenlijk een omweg. Beter kunnen we gewoon oefenen en van binnen observeren wat er gebeurd en zonder al te veel na te denken, verder oefenen.

30 redenen om Qigong te oefenen in het westen ( en bij mij les te volgen :-) )

  1. Qigong is een dagelijks cadeau aan jezelf. 
  2. Qigong houdt je lichaam jong en soepel.
  3. Qigong geeft ontspanning.
  4. Qigong helpt je zelfherstellend vermogen, je bent minder vaak en minder lang ziek.
  5. Qigong is gewoon heel leuk.
  6. Qigong kun je overal doen, binnen, buiten, staand, liggend, zittend, samen, alleen of in gedachten.
  7. Qigong opent de energie-banen in je lichaam, je voelt je fit en vitaal.
  8. Qigong is een training voor lichaam en geest.
  9. Qigong maakt je hoofd helder en verbetert je concentratie-vermogen.
  10. Qigong maakt je sterk, geaard, vriendelijk en verdraagzaam.
  11. Qigong vermindert je sensitieve klachten zoals overprikkeling en vermoeidheid.
  12. Qigong geeft meer ruimte aan je leven.
  13. Qigong is vrij makkelijk te leren, makkelijker dan Tai Chi.
  14. Qigong heel veel diepgang in de oefeningen.
  15. Qigong is meer dan 5000 jaar oud en wordt nog steeds geoefend.
  16. Qigong stamt af van geheime Taoïstische filosofie
  17. Qigong is een weg naar binnen, een transmagische reis naar jezelf.
  18. Qigong kent heel veel stromingen en stijlen.
  19. Qigong maakt je rug sterk en je nek en schouders vrij van pijn.
  20. Qigong is voor iedereen.
  21. Qigong oefen je altijd goed, perfectionisme kun je thuislaten.
  22. Qigong zorgt ervoor dat je minder snel blessures krijgt.
  23. Qigong vergroot je uithoudingsvermogen.
  24. Qigong opent je hart.
  25. Qigong maakt je vrij.
  26. Qigong zet je in balans.
  27. Qigong is energiewerk.
  28. Qigong hoef je niet te snappen, alleen te doen.
  29. Qigong kent ook Boeddhistische invloeden.
  30. Qigong is hemel en aarde bij elkaar. 
Mijn lessen zijn anders, je krijgt oefeningen en advies op maat. Precies afgestemd op jouw situatie en jouw intentie om Qigong te oefenen. 

Tot ziens!

Karina's school voor Qigong & Tai Chi www.ardite.org
Tarot consult & healing sessies by Karina www.ardite.nl

Populair

Moe, piekeren, gewichtstoename? Je milt heeft hulp nodig. Zo doe je dat volgens de Chinese geneeskunde met moxa.

Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

Connect (1)

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste

2. Hoe werkt een Tarot consult? Vraag en antwoord

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

Meditatie is gewoon fijn, elke dag.