Toekomst denken


Soms is mijn leven zo, dat ik er even geen woorden voor kan vinden. Alsof de lamp in de kamer gedraaid is. Het licht schijnt op totaal andere dingen en de bekende dingen verdwijnen in de schaduw. 
Ik geef het woord aan Alan Watts, die weet wat ik bedoel: 
Het dier heeft om gelukkig te zijn genoeg aan het moment. Maar de mens is daarmee alles behalve tevreden.
De mens doet niet anders dan prettige herinneringen en verwachtingen najagen. Vooral dat laatste. Heeft hij die, dan kan hij de meest beroerde omstandigheden nog wel aan. 
Zonder dat, voelt hij zich doodongelukkig, ook al valt er lichamelijk nog zoveel te genieten. (jaja,… Alan..) Per slot van rekening is de toekomst volkomen onbelangrijk en heeft totaal geen zin, als deze niet vroeger of later heden wordt.
Daarom is het maken van plannen voor een toekomst die geen heden wordt net zo ongerijmd als het maken van plannen voor een toekomst die, wanneer ze uiteindelijk werkelijk wordt, me ‘afwezig’ aantreft, strak over haar schouder kijkend, in plaats van recht in haar gezicht.”
Share my story!

Populair

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste

2. Hoe werkt een Tarot consult? Antwoorden van de kaarten

Meditatie is gewoon fijn, elke dag.

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

Being in balance with your environment. (Taoism, story from R. Wilhelm, early 20th century)

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up deel 1, 2 en 3

Gelukkig

Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.