De Tao, emoties en gezondheid

‘Maak het hoofd leeg van gedachten, laat het hart tot rust komen’.

Een raadselachtige zin uit de Tao te Ching, een boek dat ik op aanraden van mijn leraar las. Mijn dertiger jaren waren net begonnen en Qigong had een vaste plaats in mijn leven gekregen. ‘Jij moet de Tao lezen, daarin zal je veel terugvinden’, zei mijn leraar.

Literatuur was ik gewend, moeilijke westerse filosofische teksten kon ik redelijk verteren, maar de teksten uit de Tao bleven rondjes dwalen in mijn brein. Natuurlijk begreep ik de woorden stuk voor stuk, maar samen, voelde ik, betekenden ze iets wezenlijks en belangrijks. Maar wat? 

Qigong maakt dat de qi beter door de organen stroomt. Zo krijgt niet alleen je zelfherstellend vermogen een boost maar ook voel je je direct rustiger en ontspannen.Uit de plaatselijke bibliotheek haalde ik alle versies van de Tao die ik kon vinden en koos het boek met naar mijn idee de meest objectieve vertaling. Die van Stephen Mitchell. 

Dagelijks las ik er in en de woorden hielpen me om naar binnen te kijken en daar steeds een laagje dieper iets te vinden.‘Maak het hoofd leeg van gedachten …’Dat kan natuurlijk niet de gehele dag, daar ben ik inmiddels achter. Er zijn echt wel dingen waar je gedachten over moet maken. Wat wel lukt is om behulpzame gedachten te laten komen, gedachten die zorgen dat ik kalm en rustig blijf van binnen. 

‘ … laat het hart tot rust komen.’

Het hart is een orgaan en verbonden met emoties. Bange of boze emoties veranderen het energieveld van het hart. Tijdelijke emoties zijn prima, het lichaam heeft een zelfherstellend vermogen wat het qi-veld van de organen steeds opnieuw terug in balans brengt.

Elk van de vijf belangrijke organen is verbonden met een emotie : hart – relaties, liefde, hartelijkheid ; longen – verdriet ; milt – gepieker, zorgen ; lever – boosheid ; nieren – angst. 

Je kunt je voorstellen dat door te denken aan dingen waar je angstige of boze gevoelens over hebt, je steeds opnieuw het qi-veld van het orgaan verstoort en het lichaam steeds opnieuw voor herstel moet zorgen. 

En dat het lichaam daar misschien een beetje moe van wordt. In de Traditionele Chinese Geneeswijzen gaan ze ervanuit dat het overmatig verstoren van het energieveld tot lichamelijke ziekten leidt.
Oefen elke dag, wanneer je kunt.

Populair

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

30 Redenen om Qigong te oefenen, en waarom mijn lessen anders zijn.

Gelukkig

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up deel 1, 2 en 3

Being in balance with your environment. (Taoism, story from R. Wilhelm, early 20th century)

2. Hoe werkt een Tarot consult? Vraag en antwoord

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.