Mijn eigen Qigong pad (2) Burn out te lijf!

Na mijn eerste ervaring met de Lift Qi Up Pour Qi Down, ging ik al snel op wekelijks les in Zhineng Qigong. Het viel me niet mee, 25 minuten staan en tegelijk de meditatieve bewegingen doen bleken echt heel zwaar.
Voor mij dan, de rest van de klas leek het een stuk makkelijker te hebben dan ik, maar goed die waren misschien niet zo opgebrand als ik toen was.
Dat ik niet eens 25 minuten met mijn voeten bij elkaar op een plek stil kon staan, en de anderen wel spoorde me aan om dagelijks te gaan oefenen, 100 dagen lang, elke dag de Lift Qi Up, 25 minuten per dag. Mijn eerste gong, een weg met pieken en dalen. Eerlijk gezegd vooral dalen in mijn geval. 
Ik was op dat moment super uit balans, moest ook naar mijn werk als freelancer, en mijn staat van zijn was zo ongeveer het tegenovergestelde van wat een meditatie in beweging met je zou doen.
Maar ik zette door, ik oefende elke dag, blokkades kwamen los, oude pijnen en oude emoties verdwenen. Discipline had ik nog niet zo veel dus na 35 dagen moest ik opnieuw beginnen met de gong, want ik had een dag overgeslagen. Tegelijk met het oefenen van qigong ging ik aan de slag met mijn gedachtes.
Op de universiteit was ik als psycholoog getraind in technieken om je gedachtepatronen te veranderen en deze paste ik toe op mezelf. Ik zag dat het vooral mijn gedachten waren die mijn lichaam in de stress gevangen hielden. En dat een bijzonder groot deel van mijn gedachten echt nergens op sloegen.
Ik moest in gedachte een heleboel van mezelf. En een soort ingebouwde radar bespeurde elk moment dat ik niet voldeed aan mijn eigen verzonnen eisen. Wat vervolgens weer ontaarde in nieuwe overbodige gedachten. Heel vermoeiend. De combinatie werkte, dagelijks qigong trainen en de gedachten, de mind, trainen. Inmiddels is dit nu 16 jaar geleden en het begin geweest van een lange en mooie weg naar zelfbewustzijn en het werk dat ik nu doe.
Die allesoverheersende kritische radar kan ik inmiddels uitzetten. Het aanmaken van overbodige gedachtes gaat helaas als vanzelf nog door, maar volgens mij is dat ook de bedoeling van de mind. Gedachtes produceren, ongeacht of ze ergens op slaan. Ik trek me er nu heel weinig van aan en dan doven ze vanzelf uit.
Na het herstel van mijn burn out ging ik aan de slag met minder sensitief zijn, ik leerde van mijn Chinese leraar nieuwe inzichten en oefeningen die me geholpen hebben. 
Share my story!

Populair

30 Redenen om Qigong te oefenen, en waarom mijn lessen anders zijn.

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up deel 1, 2 en 3

Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste

2. Hoe werkt een Tarot consult? Vraag en antwoord

Gelukkig