Verminder angst meditatie



In de praktijk spreek ik veel mensen over angst. Angst is DE belemmerende emotie. Ze is een waarschuwing voor aankomend gevaar. Soms voor echt gevaar, soms voor imaginair gevaar. Angst serieus nemen is belangrijk. Angst maakt dat je eigenlijk het contact even niet voelt met de aarde, met de hemel en met de andere mensen om je heen. 
Ze bereidt je voor om te gaan vechten of vluchten. Maar als dat niet hoeft en de angst imaginair is kan de angst je laten denken dat je helemaal alleen bent, en je isoleren met je eigen onbehulpzame gedachten. Deze oefening helpt je om je weer in contact te brengen met de aarde, met de hemel, met de mensen, met de natuur.
Dit is een oefening die ik gemaakt heb voor mensen met angst (iedereen, geloof me). Zeg de zinnen hardop of tegen jezelf en volg met je aandacht de aanwijzingen.
Ik sluit mijn ogen
Achter mijn ogen is mijn geest
De gedachten die ik niet nodig heb laat ik nu naar buiten gaan
Mijn hoofd is als stilstaand water
Enkel behulpzame gedachten komen omhoog, en gaan weer neer
Ik ga met mijn aandacht naar mijn bovenlichaam
De emoties die ik niet meer nodig heb laat ik nu naar buiten gaan
Ik ben kalm en rustig
Mijn hart is vol liefde en warmte
De liefde en warmte straalt door mijn hele lichaam
Ik ga met mijn aandacht naar mijn buik
De spanning laat ik nu naar buiten gaan
Mijn lichaam is ontspannen
Mijn buik gaat mee met mijn ademhaling
Ik ga met mijn aandacht door mijn lichaam naar beneden en voel hoe mijn voeten op de aarde staan
De aarde die er altijd voor mij is, de aarde die mij draagt
Vanuit de aarde stroomt de levensenergie via mijn voeten mijn lichaam in
Met mijn aandacht leidt ik de energie door mijn hele lichaam
Boven op mijn hoofd maak ik verbinding met de hemel
De hemel die mij ruimte geeft, voor inspiratie en nieuwe gedachten
De hemel die er altijd boven mij is
Vanuit de hemel laat ik de energie in mijn lichaam stromen
Mijn lichaam is verbonden met hemel en aarde
De levensenergie stroomt vrij door mij heen
Ik laat los wat ik niet meer nodig heb
Mijn hoofd is kalm als stilstaand water
Mijn hart is vol liefde en warmte
Mijn lichaam is ontspannen
De energie stroomt vrij
Ik open mijn hart en verbind mij met al mijn dierbaren
Ik zend liefde en warmte naar mijn dierbaren, de aarde en de natuur
Ik open mijn hart en ontvang de liefde en warmte van mijn dierbaren
Ik open mijn hart voor de aarde en de natuur en ontvang levensenergie
Ik ben in harmonie met hemel en aarde
Ik ben in harmonie met mijn hart en het leven
Ik ben in harmonie
Veel plezier met de oefening!

Populair

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

Gelukkig

30 Redenen om Qigong te oefenen, en waarom mijn lessen anders zijn.

Being in balance with your environment. (Taoism, story from R. Wilhelm, early 20th century)

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up deel 1, 2 en 3

2. Hoe werkt een Tarot consult? Vraag en antwoord

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste