Meditatie is gewoon fijn, elke dag.

Het fijne aan meditatie vind ik de oneindigheid in de oefening. Elke nieuwe meditatie is nieuw, verrassend, inspirerend en vol met inzicht. Zoals ik al zei is meditatie een hele goede vriend. Eentje die er elke dag voor me is en me elke dag een stapje verder helpt. 

Heel worden betekent dat je alle aspecten van jezelf kent en leeft. Dat je leert wat je hebt meegekregen bij geboorte aan talenten en gaven en die gaat gebruiken. Dat je leert wat je van je ouders en omgeving hebt meegekregen, superleerzame ervaringen zijn die jouw pad vormgeven. 

Superleerzaam betekent meer over mezelf leren en groeien. Meer vaardigheden leren over leven en over zijn. Vanuit de omgeving waar ik opgroeide heb ik veel ervaringen en informatie meegekregen. Niet alle even pijnvrij en zeker niet allemaal fijn en liefdevol. En toch hebben al die ervaringen die ik heb verwerkt en doorleeft me veel geleerd.

Juist door naar de pijn toe te gaan, door te ervaren van wat daar echt is gebeurd  en hoe dit doorwerkte in mijn dagelijkse leven, die analyses zijn enorm waardevol De meeste heb ik niet alleen gedaan trouwens, in mijn therapie bij een Jungiaanse psychoanalytica heb ik veel oude pijn en trauma verwerkt. Ook in de sjamanistische healings die ik heb gedaan ben ik veel trauma kwijtgeraakt. 

Ik beoefen tegenwoordig Tibetaanse Boeddhistische meditatie. Deze vorm van meditatie richt zich met name op het leren kennen en veranderen van je gedachte-patronen. En dat is dus een oneindig proces want je maakt steeds nieuwe gedachtepatronen aan en er komen nog steeds oude patronen naar de oppervlakte.

Voor het verwerken van trauma zou ik deze meditatie niet aanraden, maar altijd bij een professional aan kloppen. Voor het gelukkiger worden in het dagelijkse leven en leven, en je zelfkennis vergroten lijkt deze meditatie me wel ideaal. 

Al die niet-behulpzame gedachten die ik dagelijks maak worden nog bewuster door het trainen in deze meditatie. En dat is gelukkig niet erg, anders had ik niks te doen tijdens de dagelijkse meditatie-momenten. 

En niet alleen tijdens het mediteren, maar ook in de gehele dag let ik veel meer op mijn gedachten. ( wat doen die gedachten met me en voor me? ) En wat de gedachten voor me doen. Helpen ze me vooruit? Waar komen ze vandaan? Laten ze me gelukkig voelen? Of brengen ze me op een plek waar ik helemaal niet wil zijn?

Ik oefen elke dag op deze wonderbaarlijke reis naar binnen. Meditatie is waardevolle nieuwe beste vriend. 

Populair

Moe, piekeren, gewichtstoename? Je milt heeft hulp nodig. Zo doe je dat volgens de Chinese geneeskunde met moxa.

Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up deel 1, 2 en 3

30 Redenen om Qigong te oefenen, en waarom mijn lessen anders zijn.

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste

De onvoorstelbare genezing

De zwaarte van ontspanning