Meditatie en Qigong zijn mijn nieuwe beste vrienden.

Meditatie en Qigong. 

Vandaag heb ik besloten dat deze twee echt mijn allerbeste vrienden zijn. Bos, zee, Ramses en Nova, mijn twee katten zijn ook supervrienden. Menselijke vrienden doen even niet mee in dit rijtje. Want daar kun je geen onderscheid in maken.

Terwijl ik dit schrijf op een bankje midden op de Veluwe in een vroege voorjaarszon, dwalen mijn gedachten af naar een samenvatting van de afgelopen jaren. 

Stressvolle situatie na stressvolle situatie diende zich aan. En vervolgens lichamelijke klacht na lichamelijke klacht vertelde me dat de stress elke keer toch echt teveel was. 

Ik ben een hout-type, naar de Chinese 5-elementen leer. Dit betekent dat je altijd doelen voor ogen hebt en er gefocust achter aan gaat. Doorzetten, grenzen oprekken en doen alsof tijd niet bestaat hoort daar bij.

De geest is altijd sneller dan het lichaam. Dus wat doe je, studeren en trainen om lichaam en geest samen gezond te houden om de stressvolle situaties aan te kunnen. 

Afgelopen jaar ben ik gestart met Tibetaanse meditatie. Deze stijl sprak me aan omdat het heel dichtbij de analytische dieptepsychologie komt. Het in balans brengen van de geest is centraal en van essentieel belang om gezond en gelukkig te leven.

Door het beoefenen van de meditatie leer je dag in en dag uit vrij te komen van niet-behulpzame gedachtes. En tegelijk los je oude pijn en trauma op. Geen proces voor degenen die niet van zelf-kritiek houden, want je komt jezelf enorm tegen. Eigenlijk kan ik het zo samenvatten: alles wat ik denk is helemaal niet waar. Een geruststellend idee.

Het tweede waar ik mee gestart ben is het leren van de Qigong zoals Jeffrey Yuen deze geeft. Jeffrey Yuen is een Taoïstisch meester die les geeft in Chinese geneeskunde, sjamanisme en eigenlijk alles wat bij het Taoïsme hoort. Super interessant en leerzaam.

De afgelopen 20 jaar beoefende ik Zhineng Qigong, en hoe goed ook voor je lichaam. Zhineng Qigong doet niet zoveel voor onderliggende problematiek en dat is jammer want Qigong kan zoveel meer voor je betekenen.

Nu dus nieuwe Qigong en er gaat een wereld voor me open, zoals altijd bij de lessen van Jeffrey Yuen trouwens. Qigong die bij mij past en inspireert. Qigong die je meteen meeneemt naar ontspanning, links legt naar sjamanisme en ook de geest traint

Qigong en Tibetaanse meditatie zijn mijn nieuwe beste vrienden en hopelijk neem ik jullie een stukje mee op mijn reis. 

Karina's school voor Qigong & Tai Chi - www.ardite.org

Tarot consult & healing by Karina - www.ardite.nl

Oefenpraktijk voor Chinese geneeskunde - www.forconsciousliving.nl

Populair

Moe, piekeren, gewichtstoename? Je milt heeft hulp nodig. Zo doe je dat volgens de Chinese geneeskunde met moxa.

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up deel 1, 2 en 3

30 Redenen om Qigong te oefenen, en waarom mijn lessen anders zijn.

Oefenvideo's Qigong: Lift Qi Up, 3-Centers Merge, Squats

1. Hoe werkt een Tarot consult? Het bewuste en het onbewuste

Qigong & Tai Chi thuis oefenen

2. Hoe werkt een Tarot consult? Vraag en antwoord

Connect (1)